ساختمان‌های سبز، منافع پایدار به همراه دارند

علاوه بر کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای زیان بار، ساختمان‌های سبز باعث افزایش اجاره بهای مالکین شده و به بهبود سلامتی شهروندان کمک می‌کنند.

توضیح عکس: ساختمان زد.سی.بی. در خلیج کولون، اولین ساختمان شهر است که هیچگونه آلاینده کربنی تولید نمی‌کند و توسط شورای دولتی صنعت و ساختمان ساخته شده است. عکس از: مؤسسه تصویری اسکمپ

ما در میان یک مهاجرت شهری در سراسر جهان هستیم. برای اولین بار در طول تاریخ، افراد، بیشتر در شهرها زندگی می‌کنند تا مناطق روستایی. این یک فشار است که در حال تغییر دادن مناظر کره زمین می‌باشد و یک چالش جهانی انرژی را به دنبال دارد.

شهرنشینی نیازمند ساختمان‌های بیشتر است و ساختمان‌ها حدود 40 درصد از انرژی دنیا را مصرف می‌کنند.

امروزه شهرها مسئول حدود 76 درصد از مصرف انرژی و 75 درصد از انتشار گازهای زیان بار دی اکسید کربن در دنیا هستند. تا سال 2030، منابع آب فقط قادر به تأمین 60 درصد از نیاز جهان هستند. ما دارای این فرصت و اجبار هستیم که شهرهای هوشمندتر و پایدارتری بسازیم تا بتوانیم مدیریت بهتری در استفاده از منابع طبیعی داشته باشیم.

هنگ کنگ دارای شهرت زیادی برای انجام این کار است. این شهر، سیاست‌های ابتکاری برای کاهش استفاده از برق را در ساختمان‌های دولتی دنبال می‌کند و همچنین در جستجوی استفاده از تولیدات ساختمانی پایدار برای استفاده در اجرای پروژه‌های عمومی می‌باشد. همین هفته قبل، یک هدف جدید برای کاهش مصرف انرژی به میزان 6 درصد در طول 10 سال آینده مطرح شد.

همچنین شورای ساختمان سازی سبز هنگ کنگ، ابزاری برای راه اندازی پروژه پرتوی اچ.کی. بود که به خوبی به عنوان ابزار ارزیابی سبز و مناسب برای محیط زیست ساخته شده شهر عمل می‌کند.

همانطور که شورای ساختمان سازی سبز هنگ کنگ بر نقاط قوت تمرکز دارد، کنراد ونگ چین تانگ، رئیس انجمن، اخیرآ چیزی گفته که در ابتدا به نظر می‌رسد متضاد (با اهداف) باشد: “خصوصیات ساختمان سبز نباید اجباری باشد”. که البته حق با اوست. در حرکت به سوی ایجاد شهرهای پایدارتر، باید درک کنیم که هیچ معیاری وجود ندارد که “مناسب همه رویکردها” باشد.

ارائه دهندگان فناوری‌های ساختمان، دارای یک فرصت منحصر بفرد برای مشاهده گرایش‌های جهانی هستند زیرا این روش‌ها آشکار شدند و به ارائه تولیداتی پرداختند که به مالکین ساختمان‌ها کمک می‌کند که بتوانند به اهداف پایداری و کارآمدی خود برسند. می‌بینیم که این اقدامات کارایی دارند و می‌توانند گفته‌های ونگ را از طریق دو آموخته‌ی خاص در ایالات متحده تأیید نماید.

صاحب کارخانه ترکیبات پلاستیکی و فلزی به نام هاربک، مزایا را بلافاصله پس از تقویت سامانه خودکارسازی ساختمان مشاهده نمود. این روش توانست منجر به کاهش کلی گازهای زیانبار گلخانه ای به میزان 40 درصد شود و مصرف گاز طبیعی را به میزان 20 درصد کاهش داد، و همچنین هزینه‌های کلی ساختمان را نیز 20 درصد کم نمود. این اقدامات به شرکت کمک کرد که بتواند تأییدیه استفاده از انرژی برتر، موسوم به ایزو 50001 و بی ضرر بودن کربن تولیدی را به دست آورد.

سال گذشته با راهنمایی گروه خدماتی پایداری، فرودگاه بین المللی سان دیگو موفق به کسب تأییدیه پلاتینی Leed (پیشرو در انرژی و طراحی محیطی) از شورای ساختمان سبز ایالات متحده به خاطر توسعه پایانه ساختمان سبز فرودگاه گردید.

عناصر پایدار ترمینال شامل پوشش شیشه ای با عملکرد بالا، سامانه کارآمد تحویل چمدان‌ها، دسترسی به نور در طول روز و وجود مناظر و چشم اندازهای زیبا، انتخاب مصالح مناسب، تعهد به اندازه گیری و بررسی انرژی بهینه در طول عملیات ساختمانی و جلوگیری از 90 درصد اتلاف مصالح ساختمانی می‌باشند.

این ویژگی‌ها، اولین تأییدیه جهانی را برای یک پایانه فرودگاهی تجاری به دنبال داشت و ثابت کرد که ساختمان‌های غیرمعمولی می‌توانند به بالاترین سطح پیشرو بودن در انرژی و طراحی محیطی دست یابند.

این دو، راه حل‌هایی هستند که به ارائه مطالعات موردی مهم و مشابه درباره ارزش اقتصادی و زیست محیطی فوق العاده ساختمان‌های سبز می‌پردازند، که کاهش 25 درصدی انرژی و 11 درصدی آب و انتشار 34 درصدی گازهای گلخانه ای، نسبت به میانگین ساختمان‌های تجاری را به دنبال دارد.

این اقدامات منجر به افزایش 3 درصدی اجاره بها و 7 درصدی جریان پول نقد شده که به عنوان نتیجه نرخ اجاره و اشغال بالاتر است. مالکین ساختمان‌ها در هنگ کنگ می‌توانند این منافع قابل مشاهده را همراه با راهنمایی‌های ارائه شده توسط شرکت‌هایی مثل EMSI دریافت نمایند که یک شرکت پیشگام در ارائه خدمات انرژی بهینه، سبز و پایدار به عنوان بخشی از انجمن ساختمان سازی UTC و سامانه‌های صنعتی می‌باشد.

حتی اگر این مزایای ثابت شده کافی نباشند، ما در حال مشاهده گرایش روزافزون در توجه به افرادی هستیم که در داخل ساختمان‌هایمان، زندگی و کار می‌کنند. اگر شما به هزینه واقعی ایجاد یک ساختمان توجه کنید، هزینه انرژی آن کمتر از یک درصد هزینه کلی است.

در ایالات متحده، بیش از 90 درصد هزینه ساختمان‌های تجاری، مربوط به افراد است، ازجمله حقوق و مزایا. پس چه اتفاقی روی می‌دهد اگر ساختمان‌های سبز بتوانند نه تنها در مصرف انرژی صرفه جویی کنند، بلکه باعث افزایش سلامتی و مولد بودن ساکنین خود نیز بشوند؟ من فکر می‌کنم که این یک زمینه جدید است که به بازتعریف و سرعت بخشیدن جنبش ساختمان سبز می‌انجامد.

هرچند در طول این مدت، ارزش شهرسازی پایدار به طور واقعی مشخص و ثابت شده است و در شهری مثل هنگ کنگ که در آن 100 درصد شهروندان در محیط شهری زندگی می‌کنند، بهتر است به تضمین یک سیاره پایدار برای نسل‌های آینده توجه داشته باشیم.


منبع:http://mrmayor.ir