آلودگی هوا

آلودگی هوا: دهلی کثیف است، ولی اوضاع شهرهای دیگر چگونه است؟

هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی، پایتخت هند را به عنوان بدترین شهر در بین 1600 شهر از نظر ذرات پی.ام. 5/2 تعیین نمود. ارزیابی‌های دیگر راجع به آلودگی هوا چه هستند و آیا کارشناسان با آن‌ها موافق‌اند؟

توضیح عکس: یک زن کشمیری که صورت خود را وقتی از یک جاده خاک آلود در سرینگر هند می‌گذرد، پوشانده است. سازمان بهداشت جهانی، 13 شهر هند را در بین 20 شهر بسیار آلوده دنیا اعلام نموده که دهلی در رتبه 15 قرار دارد. عکس از: مختار خان.

سال گذشته، یک تحقیق توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام نمود که دهلی دارای آلوده‌ترین هوا در بین 1600 شهر در سراسر جهان از نظر ذرات پی.ام. 5/2 می‌باشد.

پی.ام. مخفف یک ماده به شکل ذرات ریز- ذرات جامد یا قطرات مایع در هواست. وقتی اندازه آن‌ها کمتر از 5/2 میکرومتر باشد (که 100 بار نازک تر از موی انسان است)، به عنوان پی.ام. 5/2 شناخته می‌شود. این ذرات به وسیله چیزهایی مثل انتشار گازهای وسایل نقلیه، آتش سوزی‌های جنگلی و ذوب شدن و فرآوری فلزات به وجود می‌آیند.

سازمان بهداشت جهانی، یک میانگین سالانه غلظت پی.ام. 5/2 از 153 میکروگرم در متر مکعب را در پایتخت هند ثبت نموده است.

این ذرات می‌توانند به طور عمیق در ریه‌ها نفوذ کرده و با افزایش برونشیت مزمن و سرطان ریه و بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. سازمان بهداشت جهانی، ارزیابی کرده است که پی.ام. 5/2 بهترین شاخص سطح خطرات سلامتی ناشی از آلودگی هوا می‌باشد.

آلوده‌ترین شهرهای دنیا

بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، ارزیابی مشابه در مورد لندن، 16 میکروگرم در هر متر مکعب را نشان می‌داد. با این حال هفته گذشته به دوندگان گفته شد که از حضور در خیابان‌های خاصی در این شهر به دلیل سطوح بالای آلودگی هوا اجتناب نمایند.

ولی اوضاع لندن چقدر بد است؟ بستگی به این دارد که آن را با کجا مقایسه نمایید. آن طور که شبکه کیفیت هوای لندن اعلام می‌کند، به دلیل شبکه متراکم جاده ای و ساختمان‌های بلند و اندازه شهر و حجم تردد وسایل نقلیه، لندن وضع بدی در مقایسه با شهرهای دیگر انگلستان دارد.

اما از نظر جهانی، وضع لندن خیلی بد نیست. شبکه کیفیت هوای لندن پس از رتبه بندی اطلاعات بانک جهانی درباره آلودگی هوا در 3226 شهر با جمعیت بیش از 100 هزار نفر، نتیجه می‌گیرد که لندن در رتبه 2516 قرار دارد.

همچنین اطلاعات بانک جهانی نشان می‌دهد که آلودگی هوا، مشکل اساسی کشورهای در حال توسعه است.

یک توافق جهانی درمورد اندازه گیری آلودگی هوا وجود ندارد. در واقع، یک عضو سامانه پیش بینی و تحقیق درباره کیفیت هوا در هند، آمار بانک جهانی درباره پکن (رتبه 56) را به هنگام انتشار این گزارش، مورد انتقاد و انکار قرار داد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند که زیان­بارترین ذرات برای سلامتی انسان، آن‌هایی هستند که دارای قطر 10 میکرون یا کمتر باشند. این به دلیل توانایی ذرات کوچک‌تر برای نفوذ بیشتر در ریه‌ها و وارد شدن به جریان خون می‌باشد.

منابع ذرات پی.ام. 10 یا ذرات درشت، می‌توانند از آلودگی‌ها و گرد و خاک‌های به حرکت در آمده در جاده‌ها توسط وسایل نقلیه یا فعالیت‌های مربوط به خرد کردن یا کوبیدن باشند. کپک‌ها، گرد و خاک‌ها، و گرده‌ها نمونه‌هایی از ذراتی هستند که بین 2.5 تا 10 میکرومتر هستند و یا حدود 25 تا 100 برابر نازک تر از موی انسان می‌باشند.

با مشاهده داده‌های مربوط به میانگین دقیق سالانه غلظت پی.ام. 10 در هر مترمکعب، پیشاور در پاکستان دارای بیشترین سطح است. بر اساس این ارزیابی‌ها، دهلی در رتبه هفتم، پس از شهرهای دیگر هند مثل گوالیور و راپیور قرار دارد.

10 کشور دارای بیشترین و کمترین میزان آلودگی

پاکستان دارای بیشترین سطح آلودگی هوا در بین 91 کشور از نظر پایگاه اطلاعاتی سازمان بهداشت جهانی می‌باشد.

برآوردهای اخیر توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تعداد مرگ و میرهای جهان در نتیجه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا (در داخل و خارج از خانه)، به 7 میلیون نفر در 2012 رسیده است.

طبق گفته‌های سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر، آلودگی هوا بزرگ‌ترین خطر برای سلامت محیط زیست می‌باشد.


نوشته: آمی صدقی