آیا شهرها گزینه بعدی هستند؟

آکواپونیک یا پرورش ترکیبی ماهی و گیاه در آب، می تواند راه حل مناسبی برای تامین منابع غذایی جزایر اقیانوس آرام باشد. بسیاری از این جزایر فاقد خاک مناسب برای رشد بذرها بوده و منابع محدودی از آب شیرین را دارا هستند. علاوه بر این امر با بالا رفتن هزینه های سوخت واردات مواد غذایی تازه برای بسیاری از این جزایر دشوار شده است و همچنین بر اساس مطالعه ای که به تازگی توسط گروه حفاظت شیلات اوشیانا منتشر شده است، بیشترین خطر اسیدی شدن اقیانوس ها که تهدیدی برای ذخایر ماهیان اقیانوس ها است متوجه امنیت غذایی جزایر کوک خواهد بود.

امروزه راروتونگا که بزرگترین این جزایر است در حال آزمودن یک مزرعه آکواپونیک است که در آن روش آکواکالچر (پرورش ماهی در مخزن) با روش هیدروپونیک (پرورش گیاهان بدون خاک) به صورت همزیستی با هم ترکیب شده اند. در این سامانه بسته فاقد کربن، از آب سرشار از نیترات حاصل از مخازن پرورش ماهی برای آبیاری بستر گیاهان موجود در مخازن دیگر استفاده می شود. فضولات ماهیان سرشار از مواد مغذی برای رشد گیاهان است. گیاهان نیز در عوض آب را پیش از ورود به مخازن فیلتر کرده و به آن اکسیژن رسانی می کنند. در این روش از هیچگونه علف کش، آفت کش و یا هورمونی استفاده نمی شود و این سامانه تنها ٪۱۰ آبی را مصرف می کند که برای تولید این حجم محصول با شیوه های کشاورزی سنتی مورد نیاز است.

این طرح آزمایشی با نام باغ آبی برای زندگی سبز، سرمایه ای برابر با ۲۵۰،۰۰۰ دلار از برنامه توسعه نیوزلند دریافت کرده است. دانشگاه اوکلند در تحلیلی پیش بینی کرده است که این طرح پس از ۲ تا ۳ سال توانایی بازپرداخت سرمایه اولیه خود را خواهد داشت. به گفته وزیر کشاورزی جزایر کوک :” آبزی پروری راه پیش روی ما برای آینده است. از نقطه نظر اقتصادی ما می توانیم از این سامانه برای متعادل کردن وضعیت واردات خود استفاده کنیم.”

طرح آزمایشی مزارع آکواپونیک برای تامین منابع غذایی جزایر اقیانوس آرام

طرح آزمایشی مزارع آکواپونیک برای تامین منابع غذایی جزایر اقیانوس آرام

 ویلسون لنارد از موسسه راه کار های آکواپونیک در استرالیا مدت زمان سه ماه را برای راه اندازی این طرح آزمایشی صرف کرده است. این طرح در کلبه ای به مساحت۲۰۰ متر مربع با سه سامانه در اندازه های مختلف راه اندازی شده است. بزرگترین سامانه دارای فضایی برابر با ۵۰ مترمربع برای پرورش گیاهان دارد که به گفته لنارد قابلیت پرورش آن برابر با کاشت در ۲۵۰ متر مربع خاک است.

هلن الیس از برنامه توسعه نیوزلند گفته است که اطمینان دارد این الگو کاربردهای موفقی در سطح خانگی، محلی و بخش اقتصادی خواهد داشت. در صورتی که چنین موفقیتی را شاهد باشیم برنامه توسعه نیوزلند در نظر دارد تا حامی مزارع پرورش آبزیان بیشتری در جزایر شمالی کوک شود.

به گفته پروفسور تیم بنتون، از فعالان امنیت غذایی جهانی در بریتانیا راهکارهایی از این نظیر به طور قطع می توانند در مناطق با منابع محدود مورد استفاده قرار گیرد. با مدیریت صحیح، چنین سامانه هایی قابلیت تولید محصول بیشتری در مقایسه با شیوه کشاورزی سنتی دارند و این امر در مناطقی که با کمبود زمین کشاورزی مواجه هستند بسیار ارزشمند است. این شیوه کاشت بایستی در تولید محلی (برای نمونه در شهرها)  سهمی داشته باشد.

برلین یکی از شهرهایی است که به این روش روی آورده است: مزرعه شهری کارآمد مزرعه ای آکواپونیک به وسعت ۱۰۰۰ متر بر روی سقف یک کارخانه متروک است که در حال ساخت است.

این متن برای اولین بار در مجله آینده سبز ، مجله کارشناسان مستقل در حوزه پایداری انجمن آینده منتشر شده است.


منبع:http://mrmayor.ir/

تصاویر از فوتوسینت و مزرعه شهری